elinastradtjack

Alla inlägg den 3 juni 2010

Av Elina Johansson - 3 juni 2010 15:40

Då det har varit lite tunt med slöjdande ett par veckor på grund av uppsatsinlämnande, fint väder och dåligt Internet så tänkte jag nu att en ny kategori skulle skapas där beskrivningar av diverse böcker inom ämnet kommer att läggas upp.

Då jag, efter en första, endagars introduktion av trådtjack, är självlärd så har böckerna spelat en stor roll för mig. Det är där min inspiration och diverse tips har hämtats.


Tänkte börja med den bok som är min absoluta favorit ”Trådkonster” skriven av Gerd    Mellberg och Sven Axner utgiven av Au©tores förlag.


Detta är en väldigt grundläggande bok där läsaren får en inblick av såväl trådens bakgrund, några utvalda luffares liv och dessutom mängder av tips för att göra arbetet enklare.

Boken är enkelt uppdelad och bara några korta ögonkast på innehållsförteckningen så vet läsaren vart man ska söka sig.

Exempel på några föremål som det finns steg-för-steg beskrivning på i boken är:

-         Visp

-         Diverse ljusstakar i olika svårigheter

-         Sinclairs boja

-         Spindel

-         Skålar

-         Cykel

-         Och mycket, mycket mer..


Mitt favoritkapitel är det där man får följa människor som levt sina liv som ”riktiga” luffare genom att gå runt och sälja sina verk mot att få ett mål mat, sovrum för en natt eller några enstaka kronor. Läsaren får följa Erik Andersson, mer känd som Öland, Tore Bremer och Reinhold Larsson, känd under namnet Kosta-Lasse, på deras resa genom livet och hur de lyckades överleva vardagen.


Boken går att köpa både på Bokus och på Slöjd-Detaljers hemsida.


Ha en fortsatt solig och trevlig dag!

//Elina   

Ovido - Quiz & Flashcards