elinastradtjack

Direktlänk till inlägg 5 juli 2010

Spännande metalltrådsflätning

Av Elina Johansson - 5 juli 2010 15:38

Spännande metalltrådsflätning


Sitter på landet hemma hos föräldrarna och har många trådtjacksprojekt på gång samtidigt, vilket gör att det tar lång tid att få något helt klart. Därför får det nu bli ännu ett tips på en bok jag tycker är bra.


Även ”Spännande metalltrådsflätning” är en utav mina favoriter vad gäller att få inspiration till nya saker att göra. Boken är skriven av Alice Riisager Rasmussen och är utgiven av förlaget Richters.


Detta är en bok som passar alla från nybörjare till avancerade trådslöjdare och går i början av boken igenom olika flättekniker och hur man börjar ett arbete, beskriver även noggrant vad som behövs till varje sak.


Detta finns det beskrivning av hur man gör i boken:

-         Skålar

-         Ljusstakar

-         Korgar

-         Fat

-         And

-         och betydligt mer..


Det jag saknar i denna bok är att det inte finns någon bakomliggande information om luffare och vad de gjorde. Detta väger den dock upp med väldigt bra steg-för-steg beskrivningar av många roliga saker som går att tillverka. Bland annat så är beskrivningen till den nattljusstake(länk) jag tidigare har visat här i bloggen är tagen från "Spännande metalltrådsflätning".


Tyvärr verkar det som att boken inte går att köpa för tillfället då den är slut på förlaget. Förhoppningsvis trycker de den igen, annars får ni som är intresserade av den försöka leta upp ett begagnat exemplar eller leta på olika bibliotek.


//Elina

 
 
Ingen bild

Ia

15 juli 2010 22:00

Det är ju DU som ska skriva boken om luffarna :-D. Gör den ultimata trådboken vetja (ifall du får MYCKET tid över nån gång :-D)

 
Ingen bild

Elina

16 juli 2010 16:50

Haha, vore kanske något :P Behöver bara få tag på en massa tid först ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina Johansson - 12 april 2014 14:30

Hej igen! (:       Nu var det återigen otroligt längesedan jag skrev ett inlägg här. Det är ju nästan så man skäms.. Då bloggen har fått lida det sista så har jag beslutat mig för att lägga ned den och istället hittar ni mig på inte mindre än två...

Av Elina Johansson - 21 november 2013 11:27

Efter många om och men finns jag nu även på facebook! Det tog ett tag men nu är sidan Elinas Trådtjack up and running, så kika gärna in där en sväng för att se det senaste som hänt samt så får ni gärna passa på att gilla min sida när ni ändå är där ;...

Av Elina Johansson - 20 november 2013 13:47


Julmässan på Gränsö Slott i Västervik visade sig vara en väldigt mysig och trevlig mässa. Vi får se vad som händer nästa år om jag åker tillbaka dit eller om det istället blir julmässan på Huseby bruk (eller kanske båda ;)). Hur det än blir nästa...

Av Elina Johansson - 17 september 2013 19:01

Hallo igen! (:   För ett tag sedan blev jag inbjuden till att medverka på en julmässa som jag hört en hel massa gott om, nämligen julmässan på Gränsö Slott! Jag har nu anmält mig och den 1-3 november hittar ni mig i Västervik på just Gränsö slott...

Av Elina Johansson - 20 april 2013 14:21


Hej allihop! (:    Så var det snart dags igen för ett besök på den årliga slöjdmässan i Hjo den 12-14 juli! Som vanligt hoppas vi på bra väder och många besökare. Mig hittar ni återigen på plats 131, alldels i närheten av kansliet.    Öppetid...

Skapa flashcards